Kundvagn 0

Bättre försäljning med rätt marknadsföringsmaterial


En marknadsplan används likt en kalender för att under året planera för företagets kommande marknadsaktiviteter. Den ser till att ditt företag planerar för rätt aktiviteter, när de ska genomföras, för vem och genom vilka kanaler.  

När planen är satt och aktiviteterna är planerade är det dags för nästa steg - att ta fram snyggt och målgruppsanpassat material anpassat för de olika aktiviteterna. Att komma fram till ”vilka aktiviteter som ska genomföras” och ”hur de ska genomföras” är den största utmaningen. Vad för typ av aktiviteter som planeras är olika beroende på bransch och företag - men nytt, snyggt och innovativt marknadsmaterial är något som samtliga företag behöver.  

Nedan kommer lite exempel och beskrivningar på olika typer av tryckt och digitalt marknadsmaterial som kan göra skillnad under ert försäljningsår! 


TIPS PÅ TRYCKT MARKNADSMATERIAL:

Katalog/broschyr – Med en företagsanpassad broschyr eller katalog kan du på ett ypperligt sätt visa upp ditt företags erbjudanden. Kataloger och broschyrer är dessutom perfekta att ha med sig på mässor, event eller lämnas kvar efter ett kundbesök.

Foldrar – En folder är ett vikt pappersark perfekt för att använda som en säljande företagspresentation, inbjudningskort, meny eller för att visa upp en ny produkt/tjänst. 

Reklamblad/flyers – Med reklamblad och flyers kan ni på ett snyggt och kostnadseffektivt sätt sprida ert budskap. Reklamblad används ofta inför kampanjer eller evenemang som mässor och konferenser. De kan även användas för att dela ut rabattkoder eller informera om tillställningar osv. 

Vykort – Med adresserade vykort kan man på ett klassiskt, kostnadseffektivt och framförallt trevligt sätt skapa engagemang! Perfekt när man vill dela med sig av nyheter, rabattkoder eller bjuda in till event.

Skyltar – Med en skylt kan ni på mässor, i butiken, på kontoret och eller under evenemanget på ett snyggt och företagsanpassat sätt uppmärksamma olika budskap. Olika exempel på skyltar är infotavlor, rekvisita i teaterföreställningar eller butiker, gatupratare, flaggor, banderoller, entréskyltar, fasadskyltar och verksamhetsskyltar.

Annonser i tidningar eller magasin – Tidningsannonser i dagspress, kvällspress, populärpress eller affärspress är ett effektivt sätt för ditt företag att nå ut till den målgrupp som ni vänder er till.

Visitkort – Ett klassiskt sätt att marknadsföra dig själv och företaget du jobbar på. Ett visitkort är ett litet kort som lämnas bort för att personen i fråga ska komma ihåg både dig och ditt företag. Att dessutom göra visitkortet lite exklusivare genom att laminera eller foliera kortet ger extra uppmärksamhet och intryck.

Mässmaterial – Ett attraktivt mässmaterial lockar till sig nya kunder och intressenter! Tips på mässmaterial: En montervägg, banners, flyers, pop-up väggar, kataloger, roll-ups, mässbord, tält, gatupratare, vepor och banderoller.

Förpackningar – Ett smart sätt att sticka ut i mängden är med innovativa förpackningar! Laminera, foliera, gör en kreativ utformning eller välj en box som avspeglar ditt företags verksamhet.

Butiksmaterial/kontorsmaterial – Snygga till butiken eller kontoret för att attrahera och inspirera era befintliga och nya kunder! En del företag ändrar om inför högtider, andra efter säsonger. Här kommer lite tips på olika typer av butiks/kontorsmaterial: produktställ, broschyrställ, golvdekaler, hyllvippor, diskpratare, affischer, flaggor och brevpapper.

Profilprodukter – Marknadsför dig till vardags med företagsmärkta pennor, muggar, kläder, nyckelringar, bärkassar och mycket mer! Profilprodukter är dessutom perfekta att lämna ifrån sig vid kundbesök, mässor eller konferenser.

marknadsforingsmaterial_

TIPS PÅ DIGITALT MARKNADSMATERIAL:

Webbsida – En webbsida en försäljningskanal som aldrig sover. Här kan ni dela med er av erbjudanden, information och nyheter. Idag börjar nästintill alla affärer med en googling. Skulle man söka efter ett företag och inte hitta en plattform med information kring företagets tjänster och erbjudanden kan man riskera att tappa en hel affär.

Kundklubbar – En kundklubb är en tjänst främst för företag som vill stärka relationen med sina kunder. Medlemmarna är företagets mest lojala kunder som via klubben får förmåner för att de handlar.

Nyhetsbrev och e-postmarknadsföring – Direktreklam via e-post är en effektiv och mätbar säljkanal som adresseras direkt till dina kunder. Ett utmärkt sätt att påminna sina kunder om företagets kampanjer, erbjudanden och nyheter. 

Skrivet innehåll – Content is king! Oavsett vilken bransch ditt företag tillhör så behöver det finnas information på webbsidan, i katalogen, på bloggen eller i nyhetsbrevet. Med relevant innehåll skapar du inte bara intresse hos din målgrupp – du hamnar även högre upp i googles sökmotoroptimering.

Sociala medier – Ett av de mest lättillgängliga och effektiva verktygen för att synas, sälja och bygga sitt varumärke. Med hjälp av olika kanaler kan du dagligen kommunicera med dina kunder genom tips, trix, tävlingar och "behind-the-scenes" från ditt företag.

Bild/videoinnehåll – Fånga målgruppens uppmärksamhet på bästa sätt med bild/rörligt innehåll från er verksamhet. Med bilder inifrån er verksamhet kan ni stärka er varumärkesidentitet och visa betraktaren en bättre bild av er verksamhet. Bilderna kan ni använda på hemsida, sociala medier i kataloger och på affischer.

Med videoinnehåll kan ni berätta er historia utan att använda text. Idag har folk blivit allt mer lata och väljer gärna att ta till sig information via en video. Med en video kan ditt företag förmedla budskap, berätta mer om era erbjudanden och snabbt och effektivt engagera målgruppen.

Digitala annonser – Med hjälp av digitala annonser kan du synas på rätt plats, för rätt personer och vid rätt tid. Här kan du optimera annonser efter din målgrupp, plattformarna som de befinner sig på, under en viss tid och själv bestämma den geografiska placeringen. Digitala annonser kan dessutom utvärderas och uppföljas.

E-book – En e-bok är en digital katalog/tidning/broschyr som finns digitalt för dina kunder att bläddra i. E-booken kan användas under lång tid och tillgänglighetsanpassas samt uppdateras vid eventuella ändringar. Ett billigt och enkelt sätt att öka företagets närvaro digitalt.

Hittade du något som passar in i din marknadsplan? Exakta är en helhetsleverantör som erbjuder lösningen för alla era kommunikationsbehov – från produktion till distribution. Vi hjälper er med allt från att ta fram en lämplig marknadsplan till att hitta lämpliga kanaler och ett målgruppsanpassat och utstickande material för er att synas med. Hör av er redan idag på support@exaktaprint.se